Echter, de groei van het aantal laadpalen wordt momenteel van alle kanten belemmerd.
Over 25 jaar zullen er in Nederland 10 miljoen elektrische auto's zijn. Om deze op te laden, zijn er meer dan 1,3 miljoen laadpunten nodig op openbare plekken, zoals op straten, bij restaurants of bij sportclubs. Dit blijkt uit een recente prognose van het kenniscentrum ElaadNL over de groei van elektrische voertuigen tot 2050. Het aantal laadpalen is echter het afgelopen jaar juist minder snel gegroeid, terwijl het aantal elektrische auto's sneller toeneemt.
"We liggen momenteel op schema zoals dat in 2018 is vastgesteld," zegt Gerben-Jan Gerbrandy, directeur van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Deze organisatie is verantwoordelijk voor het stimuleren van de installatie van laadpalen, zodat het gebrek aan laadpunten de groei van elektrische auto's niet belemmert. Echter, er zijn nu meer klachten over een gebrek aan laadpalen dan over het verlies van parkeerplaatsen voor benzineauto's aan laadpalen.
Eind 2023 waren er iets meer dan 145.000 (semi)openbare laadpunten, een toename van 31.000 ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is een stijging van 27 procent, maar de zwakste groei sinds 2018. Ondertussen steeg het aantal elektrische auto's afgelopen jaar met ruim een derde tot bijna 450.000, exclusief plug-inhybride auto's, waarvan er inmiddels meer dan een kwart miljoen zijn.
Dit heeft geleid tot drukte bij (semi)openbare oplaadpunten. Niet alleen de stopcontacten op straat, die dag en nacht beschikbaar zijn, worden overbelast, maar ook de oplaadpunten bij restaurants, sportclubs en bouwmarkten, waar je je auto een deel van de dag kunt opladen. Het aantal volledig elektrische auto's dat een (semi)openbaar oplaadpunt moet delen is gestegen tot iets meer dan drie, vergeleken met eind 2019 toen dat nog twee was.
En dit terwijl de echte groei van elektrische auto's nog moet beginnen. Tegen 2030, wanneer elektrische auto's even betaalbaar en aantrekkelijk zijn voor consumenten als benzine- en dieselauto's, zullen er 1,9 miljoen elektrische personenauto's in Nederland zijn, die samen 1,4 miljoen laadpunten nodig hebben. Ongeveer een half miljoen van deze laadpunten zullen openbaar zijn, de rest zal thuis of bij bedrijven zijn.
Nog eens 20 jaar later zullen er 10 miljoen elektrische personenauto's zijn in ons land, die 4,3 miljoen laadpunten nodig hebben, waarvan 1,3 miljoen openbaar. Het aantal benodigde laadpunten tussen 2030 en 2050 zal relatief minder zijn omdat elektrische auto's tegen die tijd langer kunnen rijden op een enkele lading en sneller kunnen worden opgeladen.Er zijn echter twijfels of al deze miljoenen laadpunten daadwerkelijk zullen worden geïnstalleerd. "Een lastig verhaal," zegt Nazir Refa, een van de auteurs van de prognose. Bovendien begint het elektriciteitsnet al vol te raken door alle laadpalen. In Amsterdam zullen laadpalen in de toekomst flexibele laadsnelheden hanteren om het net te ontlasten, terwijl in Utrecht de stroom tijdens de avondspits zal worden afgeknepen bij duizend laadpalen.
Gerbrandy benadrukt dat naast de meer dan een miljoen openbare laadpunten, er ook veel transformatorstations moeten worden gebouwd. "En soms zullen we ruimteproblemen tegenkomen."
Maar dat is nog niet het enige probleem: het langdurige tekort aan monteurs is nog niet opgelost en dan is er nog het administratieve werk. "Het is alsof de eerste auto's op de weg verschijnen terwijl de regels nog zijn afgestemd op paard-en-wagen," zegt Gerbrandy. "Voor elke laadpaal moeten verkeersbesluiten worden genomen, moeten er verkeersborden worden geplaatst en moeten er witte kruizen op de grond worden geschilderd."
Zijn boodschap is duidelijk: de installatie van laadpalen mag niet worden vertraagd en eigenlijk zou het nog sneller moeten gebeuren. "Ongeacht welke partijen deel uitmaken van een gemeentebestuur of welke partijen een kabinet vormen, de overgang naar elektrisch rijden komt eraan, en dat mogen we niet onderschatten. De politiek moet deze transitie faciliteren."Bron tekst: Het ParoolBron foto: ANP