Consumenten geven meer geld uit aan diensten dan aan goederen

In augustus van dit jaar hebben consumenten meer geld uitgegeven in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dat, net als in de voorgaande maanden, consumenten meer hebben uitgegeven aan diensten, terwijl de uitgaven aan goederen juist zijn afgenomen.
man in auto deal
166,-per maand Gratis voorstel
Huishoudens hebben voornamelijk minder besteed aan zaken als meubels, elektronica en kleding, evenals aan voedingsmiddelen en genotmiddelen. Desondanks is er een stijging geweest in de aankoop van auto's.

In augustus was de totale consumptie door huishoudens 0,5 procent hoger dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Consumenten hebben 1,8 procent meer geld uitgegeven aan diensten zoals verzekeringen, openbaar vervoer, restaurants, evenementen en kappers in vergelijking met augustus 2022. Diensten maken nu meer dan de helft uit van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens.

Wat betreft de uitgaven aan voedingsmiddelen, dranken en tabak, daar was een daling van 3,7 procent te zien. Daarnaast was er een afname van 0,8 procent in de bestedingen aan duurzame goederen. Anderzijds hebben consumenten in augustus 1,1 procent meer uitgegeven aan andere goederen, zoals energie, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten.

Het CBS benadrukt ook dat de omstandigheden voor consumptie in september gunstiger waren dan in augustus. De consumptie door huishoudens hangt af van verschillende factoren, waaronder de verwachtingen van consumenten, de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun financiële situatie. In september waren consumenten optimistischer over de toekomstige werkloosheidscijfers, en er was een grotere toename van de werkende bevolking in vergelijking met de voorgaande maand. Bovendien was de jaar-op-jaardaling van de huizenprijzen kleiner.

Bron: ANP
Gratis voorstel
© 2024 De Autofinancier, onderdeel van Blokweg Financieel Adviseurs
Gerealiseerd door WebSentiment

Even geduld a.u.b.